Årets lärare

Två lärare från Annaskolan nominerade

Sascha Hedén och Lena Eriksson som jobbar som lärare vid Waldorfskolan Annaskolan uppmärksammas just nu lite extra då de har blivit nominerade till lärargalan och utnämningen av Årets Lärare.

Foto: Anna-Maria Nordström

Alma Ojeda Ramsay som går i nian på berättar att hon såg anslag om att man kunde nominera sin lärare till lärargalan.

Då tänkte hon direkt på Sascha och scannade QR-koden på affischen.

- Sascha är en så bra lärare, hon är bra i klassrummet liksom, berättar Alma. Hon tar det på allvar och är en bra vuxen också. Hon är lätt att prata med. Hon är down with the kids liksom, säger Alma.

Foto: Anna-Maria Nordström

Sascha , som är engelskalärare hör de fina orden och blir lätt tårögd.

-Man blir ju varm i hela hjärtat när elever ser en på det här viset, berättar Sascha Hedén. Jag har ju fått följa de här eleverna sedan de var små. Nu går de i nian, och ska snart vidare till gymnasiet.

Foto: Anna-Maria Nordström

Ilyan Ojeda Ramsay har nominerat Lena.

Han berättar att det är det är så lugnt och skönt på hennes lektioner och det går bra att jobba.

-Jag tror att jag blivit nominerad för att vi har så fin stämning i klassrummet, kommenterar Lena Eriksson, det blir ju så när vi alla känner varandra så bra. Man kan vara trött och sliten när man kommer hit på morgonen, men sen sätter arbetsdagen i gång och när man går hem är man pigg och glad. Det ger energi att få vara här.

Foto: Anna-Maria Nordström

Mariia Zapolskaia som går i nian berättar att klasserna är små, men att det i övrigt är som vilken skola som helst, samma läroplan och så.

-Alltså, många tror att vi typ bara leker med kottar här, men så är det ju inte. De tror inte vi har någon teknik alls, men det är ju som på alla andra skolor, fortsätter Mariia. Största skillnaden när vi gick över från mellanstadiet till högstadiet var att vi fick egna datorer och bokstavsbetyg. Innan fick vi personliga omdömen av lärarna i stället.

Mariia berättar att hon ska gå Naturprogrammet på gymnasiet i höst. Hon känner sig lite nervös inför skolbytet, men är ändå väl förberedd inför vidare studier.