Undervisningsformer
I waldorfskolan får eleverna utveckla sina sinnesförmågor samtidigt som de får begrepp
för olika fenomen. Vägen till kunskap går genom både teoretiska och praktiska
erfarenheter där eleverna får möjlighet att utforska olika material och företeelser
enskilt, tillsammans med sina klasskamrater och med läraren. Övande i olika former är
avgörande för att befästa kunskaper och utveckla färdigheter och förmågor. Genom att
integrera närmiljön i undervisningen får eleverna möjlighet att uppleva livet utanför
klassrummet.
Lärare spelar en stor roll som förmedlare av kunskap i waldorfskolan. Undervisningen
blir levande genom berättelser, bilder och andra konstuttryck, där läraren själv gestaltar
det som förmedlas till eleverna. Det läraren förmedlar bearbetas av eleverna muntligt,
skriftligt och praktiskt till exempel i bild och form. Genom att ta hänsyn till elevernas
utveckling i val av innehåll och metodik gestaltas undervisningen för att tilltala
elevernas lust att lära och mogna i frihet utifrån sina förutsättningar.
Waldorfpedagogiken strävar efter att ha en hälsofrämjande inverkan samt att motverka
stress och skoltrötthet. Dags-, vecko- och årsrytmen har återkommande moment som
skapar förutsägbarhet och något att se fram emot tillsammans. Lektionerna innehåller
en regelbunden variation mellan att lyssna och observera, uttrycka och reflektera, öva
och interagera. Växlandet mellan olika teman i morgonperioderna skapar utrymme för
kunskapen att mogna.
Teateruppsättningar och gemensamma högtidsfiranden, där eleverna skapar något
tillsammans och tar del av varandras arbete, kan främja både klassgemenskapen och
samhörigheten i hela skolan. En central del i pedagogiken är också klasslärarskapet, där
samma lärare följer eleverna under en längre tid, kompletterad av ämneslärare.
Tillsammans med de tydliga rytmerna ger det en trygg bas för eleverna där de vågar
prova, misslyckas, lyckas och utforska världen tillsammans med sina klasskamrater
och lärare.
Läs mer om undervisningsformer här:
Gerber, S. (2023). Hundra år av erfarenhet. Waldorfpedagogiska kärnkvaliteter i
praktiken. Waldorfskolefederationen.
Liebendörfer, C., & Liebendörfer, Ö. (2013). Waldorfpedagogik. Lund: Studentlitteratur.
Waldorfskolefederationen. (2016). En väg till frihet.
Rawson, M. (2021). Steiner Waldorf Pedagogy in Schools. A Critical Introduction. Steiner
Waldorf Pedagogy in Schools. Routledge.